Skip to main content

Aan: Gemeente Breda

Veilig oversteken Graaf Hendrik III laan

Het zoveelste ongeluk op de Graaf Hendrik III laan Breda
Maak de oversteek op de Graaf Hendrik III-laan veiliger

De Graaf Hendrik III-laan vormt een drukke verkeersader die de wijk Boeimeer in tweeën deelt. Hoewel er zebrapaden aanwezig zijn, ervaren veel bewoners dagelijks dat oversteken onveilig is.

Aan de ene kant van de weg bevindt zich basisschool Petrus & Paulus. Aan de andere kant wonen veel gezinnen waarvan de kinderen dagelijks naar school moeten. Daarnaast wonen er ouderen in de flats aan de schoolzijde die regelmatig de weg moeten oversteken voor voorzieningen zoals de fysiotherapeut, winkels en andere bestemmingen in de wijk.

Ondanks de aanwezigheid van zebrapaden stoppen automobilisten vaak niet. Regelmatig rijden auto's door terwijl voetgangers al aan het oversteken zijn. Bewoners, ouders, leerkrachten en medewerkers van de buitenschoolse opvang maken zich hier al jaren zorgen over. Er zijn meerdere meldingen gedaan bij de gemeente, maar tot op heden zijn er geen effectieve maatregelen genomen.

De situatie is niet alleen onveilig, maar beperkt ook de zelfstandigheid van kinderen. Veel ouders durven hun kinderen niet zelfstandig naar school te laten lopen of fietsen omdat het oversteken te gevaarlijk wordt gevonden. Hierdoor worden kinderen minder vrij in hun eigen woonwijk.

Verschillende bewoners hebben al meerdere bijna-aanrijdingen meegemaakt. Ook hebben zich verkeersongevallen voorgedaan in de directe omgeving van de oversteek. Er is zelfs al eens een kind aangereden. We willen niet wachten totdat er een ernstig of zelfs dodelijk ongeluk gebeurt voordat er wordt ingegrepen.

Wij verzoeken de gemeente Breda daarom om op korte termijn maatregelen te nemen om de oversteek op de Graaf Hendrik III-laan aantoonbaar veiliger te maken. Denk hierbij aan verkeerslichten, een verhoogde oversteekplaats, een middeneiland, snelheidsremmende maatregelen of andere bewezen verkeersveiligheidsoplossingen.

Iedereen in Boeimeer moet veilig kunnen oversteken: kinderen op weg naar school, ouders met jonge kinderen, ouderen en andere bewoners.

Teken deze petitie en help mee om een ernstig ongeluk te voorkomen voordat het te laat is.

Waarom is het belangrijk?

Deze campagne gaat niet alleen over een zebrapad. Het gaat over de veiligheid van iedereen die dagelijks de Graaf Hendrik III-laan moet oversteken.

Kinderen moeten veilig naar school kunnen lopen of fietsen. Ouderen moeten zonder angst de weg kunnen oversteken om bij voorzieningen in de wijk te komen. Ouders zouden niet iedere ochtend bang hoeven zijn dat een automobilist een zebrapad negeert. Toch is dat momenteel de realiteit.

Veel bewoners van Boeimeer herkennen de gevaarlijke situaties. Auto's stoppen regelmatig niet voor voetgangers, er vinden bijna-ongevallen plaats en er zijn al ongelukken gebeurd. Iedereen die hier woont, werkt of naar school gaat, heeft belang bij een veilige oversteek.

Door deze petitie te steunen laten we samen zien dat dit geen probleem is van één ouder, één bewoner of één school, maar een breed gedragen zorg in de wijk. Hoe meer mensen zich aansluiten, hoe sterker het signaal aan de gemeente dat er nu actie nodig is.

We willen niet wachten tot er opnieuw een slachtoffer valt. Samen kunnen we ervoor zorgen dat de Graaf Hendrik III-laan een veilige verbinding wordt in plaats van een gevaarlijke barrière die onze wijk verdeelt.

Teken de petitie en help mee om Boeimeer veiliger te maken voor iedereen.

Graaf Hendrik III Laan, 4819 Breda, Nederland

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Updates

2026-06-22 20:26:31 +0200

100 handtekeningen verzameld

2026-06-19 17:55:11 +0200

50 handtekeningen verzameld

2026-06-19 09:27:31 +0200

25 handtekeningen verzameld

2026-06-19 08:49:06 +0200

10 handtekeningen verzameld