Skip to main content

Aan: De overheid

Stop de Amerikaanse overname DigiD!

pixabay download
Onze privégegevens zijn niet veilig als een Amerikaans IT-bedrijf dat betrokken is bij DigiD op het punt staat eigenaar te worden.

Die digitale identiteit hebben we allemaal nodig om gegevens uit te wisselen met bijvoorbeeld de belastingdienst, maar ook met zorgverzekeraars, pensioenfondsen en studiefinanciering. Er is een bod uitgebracht op het Nederlandse cloud-bedrijf Solvinity voor overname door een Amerikaans tech bedrijf waar onder meer DigiD-gegevens bewaard worden.

Dit lijkt ons niet de veilige manier nu president Trump in Amerika aan het roer staat. Dit kan misgaan!

Als de Nederlandse overheid iets doet wat Trump niet leuk vindt, kan hij met een druk op de knop onze overheid uitzetten.  Dat is dus echt wel een groot gevaar!

We willen de overname dus tegenhouden. Dit moet gestopt worden.

Dus onderteken deze petitie, deel het met je socials en familie en vrienden zodat ook burgers een zegje hebben. Het zijn tenslotte onze privé-gegevens!

Waarom is het belangrijk?

Onze privé-gegevens zijn bij overname door een Amerikaans bedrijf niet veilig!

Dit lijkt ons niet de veilige manier nu president Trump in Amerika aan het roer staat. Dit kan misgaan!
Als de Nederlandse overheid iets doet wat Trump niet leuk vindt, kan hij met een druk op de knop onze overheid uit zetten.  Dat is dus echt wel een groot gevaar! 

Hoe het overhandigd gaat worden

Deze petitie wordt fysiek aangeboden aan de overheid.

Updates

2026-06-16 21:39:39 +0200

🚨 DigiD-beheerder Solvinity gaat in beroep tegen beslissing kabinet:

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/16/digid-beheerder-solvinity-gaat-in-beroep-tegen-beslissing-kabinet-a4930289?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=share&utm_term=share-modal

2026-06-05 10:25:45 +0200

Ministerie: alleen Europese bedrijven mogen straks DigiD beheren:

https://www.ftm.nl/artikelen/ministerie-alleen-europese-bedrijven-mogen-straks-digid-beheren?utm_source=bluesky&utm_medium=social&utm_campaign=EuropaDigiD

2026-06-02 10:01:04 +0200

EW Magazine: https://www.ewmagazine.nl/politiek/achtergrond/2026/06/digid-politiek-solvinity-1572204/

2026-06-02 09:56:23 +0200

Lees: https://www.ftm.nl/artikelen/nl-wallet-werkt-niet-zonder-amerikaanse-tech?utm_source=bluesky&utm_medium=social&utm_campaign=NLWallet

2026-05-30 10:36:16 +0200

Kennisgeving BTI:

https://www.bureautoetsinginvesteringen.nl/actueel/nieuws/2026/05/26/kennisgevingen-van-definitieve-verboden-op-grond-van-hoofdstuk-14a-van-de-telecommunicatiewet

2026-05-28 09:20:43 +0200

Of de Verenigde Staten het verbod zomaar accepteren, is volgens Sheikh moeilijk te voorspellen. Er zijn volgens Sheikh signalen geweest dat de Amerikaanse regering niet blij was met de tegenwerking. "Mogelijk heeft de staatssecretaris daarom gewacht op onderzoeksresultaten."

https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6397285/verbod-op-amerikaanse-overname-digid-past-in-hardere-koers-tegen-big-tech.html

2026-05-27 17:48:02 +0200

De zaak Kyndryl, burgers versus digitale macht. En inmiddels stront aan de Amerikaanse knikker:

https://www.met-k.com/2026/05/27/de-zaak-kyndryl-burgers-versus-digitale-macht/

2026-05-26 18:02:27 +0200

NRC artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2026/05/26/het-pikante-kabinetsbesluit-over-solvinity-toont-aan-hoe-de-verhouding-met-de-vs-in-korte-tijd-is-veranderd-a4928677

2026-05-26 16:34:27 +0200

European news: https://www.politico.eu/article/netherlands-blocks-us-takeover-vital-digital-supplier/?utm_source=RSS_Feed&utm_medium=RSS&utm_campaign=RSS_Syndication

2026-05-26 16:27:27 +0200

Uitleg van Staatssecretaris:

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/video/c88fdb6c-999d-491f-b737-3df662f059a4/staatssecretaris-over-verbod-overname

2026-05-26 16:26:25 +0200

Nu.nl legt het uit:
https://youtu.be/Xyu8kdOL9QY?si=0YZKSGl1yFc-ENGJ

2026-05-26 12:07:17 +0200

GROOT NIEUWS!!

https://www.ad.nl/binnenland/rel-rond-digid-bereikt-climax-staatssecretaris-verbiedt-overname-door-amerikaanse-onderneming~aa278232/?slug_rd=1&referrer=https%3A%2F%2Fgo.bsky.app%2F

2026-05-25 09:55:50 +0200

De situatie wordt nijpender.
Het werd bekend dat Meta en Microsoft namen van Nederlandse burgers doorgeven aan de Amerikaanse overheid ten behoeve van een zwarte lijst van kritische ambtenaren en wetenschappers die een sta-in-de-weg vormen voor de invloed en expansie van Amerikaanse Big Tech in de EU.

https://www.thefirewall.eu/artikelen/de-eerste-rechtszitting

2026-05-21 19:37:41 +0200

Gerechtelijke uitspraak kort geding Digid 3 burgers tegen de staat.

Vandaag is de technische briefing geweest. De Kamer wil pas plenair debat na het advies BTI en de kabinetsreactie daarop.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBDHA:2026:12862

2026-05-20 16:31:42 +0200

Luister hier naar de podcast met Barbara Kathmann ook over het onderwerp Digid petitie:

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/filosofie-in-actie-podcast/id1748568120?i=1000766563089